I skuggan av fyrars sken

 

I skuggan av fyrars sken

Det här är bara en saga och därför finns stora skillnader med verkligheten.

Jag tittade åter mot fyren, det var något annorlunda  med fyren, redan igår upptäckte jag att det var något annorlunda. Jag hade bott här i hela mitt liv och sett fyren varje dag. Fyren var en stark symbol och trygghet för vår civilisation. Bortom fyren fanns ingenting. Den varnade oss att lämna vårt samhälle och vår civilisation. Gick vi bortom fyren skulle ingen kunna garantera vår säkerhet. Likaväl som fyren skyddade oss varnade oss för vår civilisations slut.
Jag tittade åter på fyren, vad var det som inte stämde och plötsligt såg jag det. Ljuset, den blinkade annorlunda , varför blinkade den annorlunda. Den hade alltid blinkat samma, blinket innehöll information, plasten för fyren och ett budskap till folket att inte komma  nära fyren, vänd om här bortom finns bara ödemark . Jag tänkte märklig att dom har ändrat ljusblinken dom har ju varit likadana i 100 tals år och märligt att inte vi fått någon information, jag måste ta reda på varför. Jag tog fram min kommunikations apparat och skickade min fråga, till myndigheterna för landets fyrar.
Redan nästa dag fick jag svar på min fråga och dom berättade att fyren hade servats, men nu skulle den vara som vanligt. Även om fyrens ljus talade om att vi skulle undvika fyren och det som fanns bortom den så hade alla rätt att besöka fyren eftersom den var så en så stark symbol och skyddsmekanism i vårt samhälle. Jag bestämde mig att jag måste besöka fyren och filma dess ljusblink. Nästa dag var jag ledig och gick upp tidigt för att åka till fyren. Jag stannade på vägen och filmade ljuset som är mycket speciellt så man även kan se de i dagsljus och när jag kom fram till fyren gick jag en tur genom fyren där man kan läsa om dess historia och varför vi har fyrar. Och även där var det något speciellt med fyren eller dom människor jag träffade. När dom pratade lät inte deras röst normal, det var något hack i varje ord och så blinkade dom hela tiden och rörde sig ryckigt, men dom var lika vänliga och trevliga som vårt folk är.

När jag kom hem gick jag in på myndigheterna för fyrars hemsida och kollade på den fyrens ljus som finns där jag bor och så jämförde jag med min inspelning. Det var inte samma ljusblink. Om man spelade upp fyrens ljus långsamt på fyrars hemsida så kunde man läsa vad fyrens ljus blink betydde och det gjorde jag och nu funderade jag hur jag skulle kunna tolka ljusblinket jag hade spelat in. Men det var enklar än jag trodde , det var bara att spela upp filmen långsammare med ljud. Men det lät förskräckligt , och det var hack i ljudet precis som när folket vid fyren hade pratat.

Vad skulle jag göra ? Jag måste meddela myndigheterna för fyrar. Jag gjorde en kopia av min film och skickade till dom och skrev om mina funderingar. Redan samma dag fick jag svar från dom och svaret var nästan hotfullt och dom undrade varför jag la mig i saker som inte tillhörde mitt jobb eller min expertis. Strax efter jag hade läst meddelandet ringde det på min dörr och utanför stod tjänstmän från myndighet från fyrar och krävde att komma in för att prata med mig. Sen minns jag inget mer om vad som hände. Jag vakande liggande på min säng och när jag gick runt i lägenheten såg jag inte att det hade hänt något. Jag tänkte var är min kamera. Jag kände med händerna utanför byxfickorna , där låg den inte. Men så kom jag på att jag hade tappat den i toalettstolen precis innan dom kom och där låg den.

Allt kändes fruktansvärt. Vad skulle jag göra ? Kunde jag göra något ? Vad hände vid fyren ? Varför uppförde sig myndigheterna så underligt ?

Fortsättning följer

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Min utforskning av AI

När Gud tröttande på ormens pajaskonster