jag fick ett vykort från en släkting som varit med om något hemskt

Jag tittar på bilden på vykortet som sitter på kylskåpsdörren, från början tyckte jag den var otroligt vacker och det tycker jag fortfarande, men den förändras och det skämmer mig, och bilden liksom drar i mig, är det magi, är den farlig, är den ond?

Jag skall ta det från början. Jag fick ett vykort från en släkting och det som fångade mig först var hur hur vacker bilden var. Men sen skulle även texten få mig att stanna upp och fundera över vad verkligheten innehåller. Vykortet var från släkting som jag bara har ett diffust minne av och han skriver att vi träffades som barn, han hade varit hemma hos mig som barn och vi hade lekt med mina bilar. Han skriver till mig för att han har varit med om något hemskt och jag är den ända släkting han har kvar och han har inte så många vänner heller. Han var med om något märkligt som han inte förstår vad det var eller så håller han på att bli galen. En dag när han kom hem från jobbet så stod en dörr öppen i hallen, det märkliga var att det hade inte funnits någon dörr där tidigare och han hade bott i lägenheten fler år och det kan inte vara något utrymmen där eftersom hans säng står där bakom väggen där dörren är. Men ändå är dörren där och den är öppen och det hörs ett svagt brus.

På insidan är det en trappa och det hörs ett brus av ljud. Trappan går upp och ner och ljudet kommer både uppifrån och nerifrån. Han gillar det inte, han stänger dörren och går ut i köket och lagar mat. När han har ätit färdigt så tycker han att ljudet ökat och när han kommer ut i hallen står dörren öppen igen och han hör ljudet av bruset igen och ljudet liksom drar i honom. Han beslutar sig för att gå ner för trappan. När han kommer ut i trappan ser han att det även finns en hiss, men han går. Han går flera våningar ner och det är bara släta väggar, när han nästan gett upp kommer han till en våning med en öppning och en korridor som svänger och, han tar ett steg i taget han är orolig för vad han skall se, men så går han runt det sista hörnet och han kommer ut på en stor balkong över en våning där det pågår en ceremoni, nu hör han även musik, tung dov musik och människor som sjunger mässande och längst fram i lokalen ser han ett par som verkar gifta sig.

Precis när han kommer in lokalen vänder sig hen som verkar vara prästen eller cermoni ledaren mot balkongen och mot honom och säger med hög röst. Nu står den utvalde på balkongen, nästa gång vi samlas kommer att han ingå cermoni med mig och vi börja det heliga spelet. Alla vände sig mot honom och han rusade upp för alla trappor och stängde dörren med en smäll. Sen hände inget mer förutom att dörren inte gick att stänga riktigt, och hela tiden hördes bruset.

När jag var på väg hem från jobbat en dag så såg jag en hemsk olycka, en spårvagn körde på en man som gick med sina lurar och hörde inget och dog antagligen innan han uppfattade vad som hände, någon dag senare var det nyheterna att man hade blivit påkörde av en spårvagn och dött direkt. Samma dag fick jag ett vykort, ett vackert vykort som jag sätter på kylskåpsdörren, från en släkting jag inte träffat sen jag var liten och leka med bilar och han skriver på kortet att han har varit med om något märkligt och han vet inte om han håller på att bli galen. När jag läser hans namn på vykortet så pratar dom om olyckan på TV och det verkar vara samma man.

Nu har vykort suttit några veckor på kylskåpsdörren, och bilden håller på och förändras och den drar i mig och jag funderar om jag borde slänga kortet,. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Min utforskning av AI

När Gud tröttande på ormens pajaskonster