Liten historia om dom som var före mig

Liten historia om dom som var före mig , mest om min mamma

 Jag gick förbi min morfar och mormors grav och dom var döda redan när jag föddes. Min mamma var bra på att berätta sina föräldrars historia och det är jag glad för nu när hon också borta. Livet blir aldrig som man tänkt sig och det tänker jag alltid på när jag går förbi den här gravsten och påmindes ständigt om det , Min morfar bodde i Göteborg och gifte sig med Sofia och det var hon som hamnade först i graven, hon dog i barnsäng när deras son Sven föddes . Min mamma brukade alltid skoja med mig att jag kunde blivit amerikanare för att hennes mamma utvandrade till Amerika för att jobba som piga. Sverige var väldigt fattigt och i synnerhet Dalsland som hon kom från. Men när hennes syster Sofia dog så kom Matilda hem som min mormor hette och hon gifte sig med Arthur som min morfar hette. Jag vet inte om dom gifte sig innan Sven dog. Sven var pojken vars mamma dog i barnsäng och Sven dog ett halvår senare och blev den andre person som hamnade i graven. Matilda ville absolut att dom skulle flytta ifrån i Göteborg eftersom det söps så mycket i Göteborg. Dom flyttade till Lilla Edet och dom fick först en son hette Erik och han levde ett helt arbetsliv och blev pensionär. Sen fick dom en dotter som hette Margareta och hon blev nästa person som hamnade i graven . Mormor och morfar både alldeles vid Göta kanal och en dag när barnen lekte ramlade hon i och dom kunde inte rädda henne. Min morfar dog 1939 och då hade dom flyttat tillbaka till Göteborg och min mamma var i Uppsala och utbildade sig till diakonissa vars huvudutbildning var att bli sjuksköterska  och hon ville åka på utbildningen redan när hon var 18 år och då fick Arthur ge sitt tillstånd för att hon skulle få börja när hon var 18 och han var emot att hon skulle bli diakonissan, han tyckte hon skulle skaffa en sekreterare utbildning , men han lät henne få sin vilja igenom för han visste att hon var så envis och skulle göra som hon ville när hon hade åldern inne. När min mamma var utbildar diakonissa så fanns det en ledig tjänst i Göteborg dit hennes mamma hade flyttat, hon ville inte alls till Göteborg men kunde inte säga till sin mamma att hon hade tackat nej till en tjänst i Göteborg Min mamma som kom från Lilla Edet och ville inte bo i en storstad . Men sedan blev hon Göteborg trogen i hela sitt liv. Sist i graven hamnade min mormor Matilda , som började den här berättelsen som piga i Amerika, Mamma ligger i en annan grav liksom hennes bror. Min mamma blev 94 år. 


Idag börjar jag berättandet vid min mammas grav, men handla mer om hennes liv och min stora fråga är egentligen varför en del människor blir troende och andra inte. Min mamma var troende och var Diakonissa och på den tiden vara alla diakonissor sjuksköterskor och det var bara kvinnor som jobbade i detta yrket. Min mamma föddes 1915 och kom från en borgligt hem som inte var speciellt troende enligt henne. Min mamma hade nog inte tänkt gifta sig och skaffa barn, hon älskade barn. Men jag tror att hon såg sig som en samarit, att hennes kall var att hjälpa människor. 

Varför blir en del människor troende och andra inte. Min mamma var det, jag vet inte om hennes bror var det, men jag tror inte. Min pappa var det och han var präst och jag utgår att han var det eftersom han var präst,  han hade en bror som var präst och en bror som var journalist och han hade rätt att predika och så hade han en syster som var folkskollärare och hon var troende och hennes döttrar blev också troende, min pappas systers familj var väldigt aktiv i en frikyrkorörelse. Men jag blev inte troende. Varför. Min pappa hade två döttrar som inte var min mammas barn och jag vet inte om dom var troende. 

När jag föds så får min mamma sparken eftersom på den tiden får en diakonissa inte jobba som diakonissa om hon har barn, jag tycker det är så märkligt, det viktigaste som kan hända, att barn födds och  belöningen blir avsked. Jag vet inte när min mamma börjar jobba igen, Jag har väldigt lite minnen från min tid som barn. Min pappa dör ner jag är fem år och när jag är sex år så flyttar vi och då har både min systrar flyttat hemifrån. Men jag minns att min mamma jobbade med barnundervisning i flickskolor och jag det är ganska kul med tanke på att jobbet innan fick hon sluta med för att hon fick barn.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Min utforskning av AI

När Gud tröttande på ormens pajaskonster